De Intern. Arbeiders Theater Olympiade

De I.A.T.B. (Intern. Arb. Theater Bond), die haar hoofdzetel te Moskau heeft (M.O.R.T.) heeft besloten Mei 1933 een Intern. Olympiade te houden. Het theater moet als propaganda-wapen gebruikt worden als wapen, om de massa te mobiliseeren tegen de nieuwe oorlog, als opklaring van de breede lagen der bevolking over de gevolgen van zulk een oorlog. Verder opgave van het arbeiders-theater is het weergeven van de grandioze opbouw van de Sowjet-Unie in een tijd, dat de wereld gebukt gaat onder een geweldige crisis.

De bourgeosie hoopt dat het haar zal gelukken een uitweg uit den crisis te vinden, door de gevolgen hiervan af te wentelen op de schouders van de arbeidersklasse, en een nieuwe oorlog speciaal tegen de Sowjet-Unie te provoceeren. In bijna alle landen gebruik de bourgeoisie 't theater voor deze doeleinden om chauvinistische, vaderlandsche stemmingen te verwekken. Het theater is een labyrinth van leugen en bedrog, en moet den arbeider de illusie geven, dat met vreedzame middelen de armoede, honger en werkeloosheid wel zal worden opgelost.

Op het gebied van den idiologie in de kunst beweren zij nog steeds, dat de arbeidersklasse de kunst als zoodanig niet kan beheerschen. De arbeidersklasse moet zich tevreden stellen met de heerlijkheden die de heerschende klasse hen voorzet.

En welke zijn die heerlijkheden, wanneer zij niet chauvinistisch of militairistisch zijn? Dwaze, zoutelooze amusementskunst, leeg oppervlakkig gedoe, nergens een spoor van kunst van en voor dezen tijd, kunst, die de problemen van dezen tijd behandelt, kunst als strijdmiddel, als wapen in dienst der arbeidersklasse.

Het theater leeft niet meer, is stervende en ligt in crisiskrampen, evenals het kapitalisme, waarvan het een afspiegeling is. Daarom ziet men dan ook vele kunstenaars teleurgesteld het kamp der bourgeoisie verlaten en front maken met de arbeidersklasse.

[p. 138]

Dit gelukkige verschijnsel komt in de eerste plaats door de steeds omvangrijker wordende rev. literatuur en muziek door het ontstaan van nieuwe strijdliederen en door het groeien van een arbeiders-theaterbeweging. Deze beweging wordt van dag tot dag grooter, bewuster en verovert steeds nieuwere vormen en nieuwere strijdmethoden.

Het arbeiders-theater is niet een gesloten ruimte, waar stukken worden opgevoerd, het is het theater van de straat en het plein, het theater in en uit de demonstraties en stakingen. In dit theater speelt men de actueele gebeurtenissen, dit theater toont niet alleen het leven der massa, maar wordt ook georganiseerd door de massa.

Onder deze omstandigheden krijgt de voorbereiding van de Int. Arbeiders Olympiade een bijzondere belangrijkheid voor de verdere ontwikkeling en vestiging van het Prol. Strijdtheater. De Olympiade moet helpen een nieuwe kunst voor millioenen arbeiders te scheppen. De Rev. Kunstenaarsorganisaties uit alle landen moeten daarbij helpen. De muur, die deze organisaties van de massa scheidt moet afgebroken worden. Alle proletarische organisaties moeten geïnteresseerd zijn in de Olympiade, vooral de schrijvers en componisten. De Int. Theater Olympiade zal niet alleen een overzicht geven van de resultaten van het arbeiders-theater, maar tegelijkertijd de ontwikkeling van de Prol. cultuur in de kapitalistische landen, het resultaat van de arbeid van alle rev. massa-organisaties toonen.

De bourgeoisie lokt de arbeider in haar kwasie arb.cultuur en propaganda-vereenigingen en tracht ze zoo van de werkelijke strijd van een werkelijke rev. strijdkunst af te houden. Maar de arb.klasse wordt zich van deze bedriegerij bewust en begint te begrijpen het machtige wapen, de kunst in de klassestrijd. Daarom is er onder de rev. kunstenaars van alle landen een geweldige belangstelling voor de aanstaande Olympiade.

De I.A.T. conferentie te Moskau, Nov. 1932, als voorbereiding van de Olympiade gaf daar een duidelijk beeld van. Alle landen hadden hun afgevaardigden, arbeiders en kunstenaars, vertegenwoordigers van het Prol. Theater en Agitprop-troepen naar Moskau gezonden, om aan deze conferentie, die 7 dagen duurde deel te nemen. Buitengewone resultaten op het gebied van Prol. Theaterkunst zijn reeds te Japan bereikt, terwijl Tschecho-Slowakije een groote hoogte heeft bereikt op het gebied van Agitprop-werk. Alle landen, ook Holland, waren op deze conferentie vertegenwoordigd. Bij gelegenheid hopen wij uitvoerig terug te komen op deze conferentie, waaraan een tweedaagsche muziekconferentie verbonden was. De beide conferenties gaven blijk een groote eensgezindheid en een groote activiteit ter voorbereiding van de Olympiade.

Begin Mei 1933 zullen de troepen te Moskau samenkomen; daar zullen de ondervindingen besproken, methodes uitgewerkt worden. De wapens gesmeed worden door verdere strijd door middel van de kunst. Daarom is de oproep tot de deelneming aan de Olympiade van geweldige belangrijkheid voor allen die werkzaam zijn op gebied van de kunst. Aan deze Olympiade zullen de Arb. Theaters van alle landen van Europa en Japan, China en Amerika deelnemen, terwijl uit de Sowjet-Unie 6 theater-Agitpropagandatroepen en 4 T.R.A.M. (Arb. Jeugd Theater) door een commissie gekozen zullen deelnemen. De Arb. theater- en Agitproptroepen zijn in elk land ondergebracht bij de A.T.B. van dat land, die is aangesloten bij de I.A.T.B. te Moskau.

De Agitproptroepen en Arb. theaters, in Holland aangesloten bij de A.T.B.H., zullen allen aan de Olympiade deelnemen, d.w.z.: zij zullen onderlinge wedstrijden organiseeren. De beste troep uit een plaats (door een commissie gekozen), zal deelnemen aan de districtswedstrijd. De troep gekozen uit deze wedstrijd zal naar Amsterdam gezonden worden, waar einde Maart, begin April een Holl. Olympiade zal plaats hebben en de beste troep gekozen zal worden, die naar Moskau zal worden gestuurd.

Deze voorbereiding kost geld, veel geld, reisgeld van de troepen naar Amsterdam, reisgeld van de gekozen troep naar de Sowjetgrens. (vandaar af is de troep de gast der U.D.S.S.R.).

Maar even noodig als geld zijn de stukken, die geschreven moeten worden. De muziek, die gecomponeerd moet worden. Het Agitprop-werk is een hoogst belangrijk werk. Dit moeten de schrijvers en componisten inzien. De A.T.B.H. wacht, wacht op stukken als op brood! De A.T.B.H. doet een beroep op van de rev. Holl. schrijvers om stukjes, scènes voor de troepen, een beroep op de componisten om goede liederen en begeleidende muziek bij de scènes, want Agitpropwerk is actueel, er moet steeds nieuw materiaal komen.

De A.T.B.H. heeft besloten de I.A.T.B. voor te stellen de schrijver, die het beste stuk schrijft, de componist, die de beste muziek maakt, te doen deelnemen aan de Olympiade te Moskau. De tijd dringt, nog slechts enkele maanden scheiden ons van deze Olympiade! Revolutionnaire schrijvers en componisten van Holland, stelt U in

[p. 139]

verbinding met de A.T.B.H. secretaris Cleemputte, Kromme Mijdrechtstraat 16, A'dam.

Neemt kennis van het werk, door toelichting en materiaal. Gaat met de A.T.B.H. aan den arbeid, ter voorbereiding van de Int. Arb. Theater Olympiade.

Vormt een front met de arbeidersklasse en weest solidair met het proletariaat in den strijd voor het kommunisme.