E. du Perron
aan
H. Marsman

Bellevue, 12 augustus 1933

Bellevue, Zaterdagmiddag.

 

Beste Henny,

Menno komt vanavond. Ik stuur je de opinie over zijn Politicus maar terug, omdat ik, - in de hitte van de argumentatie, - hem het papier misschien zou voorleggen, en hij zal al zooveel moeten hooren over zijn boek dat ik het liever niet doe.

Hierbij ook nog een mooi stuk over de geschrapte soul-image van Charles de Blécourt.2835 Is het niet iets voor een vervolg?

Ik schreef 38 blzn. Ducroo (eigenlijk 40, maar 2 werden weer geschrapt!) Misschien wel de climax, tot op heden. Nu komen de kinderjaren: moeilijk! Ik voel verdomd goed wat je er tegen hebt en wou dat ook ontzeilen. Maar tòch moet het leven door een element dat ‘anecdotisch’ zal blijven, ‘sfeer’ alleen slaat spoedig om in het verliteratuurde. (Ik wil er geen Brulard van maken, maar zeker nog minder een Brigge).

Later meer, als je Q. gesproken hebt. Ik schrijf dit in haast, even voor ik naar Parijs ga.

Dank en veel hartelijks van ons beiden, ook voor Rien,

je E.

 

De Gr.'s waren gisteren hier, maar te voltallig, te haastig, te veel in geroezemoes en hitte. In Sept. op terugreis gaat het wschl. beter.

Heb je Thelen geschreven?

De man maakt zich warm voor een verzameling Nederl. vertellers, van Multatuli af. Ik zei hem dat hij o.a. moest opnemen: De Afspraak, De Pen op Papier en een van je twee verhalen A.-M.B. of De Bezoeker.

Iets anders hierover, dat mij later inviel: zou je ze niet beide opnemen, als ‘herinnering’ of hoe je het noemen wilt, in Terzij de Horde? Ze zijn ervoor geknipt. Het stuk over Parijs2836 vond ik niet meevallen, weinig inhoud en weer veel zinnen als ballonnen. Naamloos en Ongekend was stukken beter. Maar in Terzij... doet dit alles misschien heel goed, zoo bijeen. Ook die herinnering aan een Parijsche juffrouw2837 zou hier niet misstaan, mits beperkt. Misschien kan dat overloopen in het stuk over Parijs in Forum.

Ik ben erg benieuwd naar je slothoofdstuk, waarvan Gr. mij veel goeds vertelde, en ook naar de drukproeven. Zend mij Vaders en Zonen bij gelegenheid terug.

2835Da Vinci's Gioconda. Van het niet in De dood van Angèle Degroux opgenomen fragment ‘De glimlach van de Mona Lisa’, gepubliceerd in De stem 12 (1932) 11 (november), p. 1125-1131, is een flink deel gewijd aan de beschrijving van dit schilderij. Waar in het overige deel van de roman sprake was van de Gioconda, veranderde DP dit - op de drukproef - in ‘Rossetti's Guinevere’. Welk stuk DP heeft gestuurd, valt niet uit te maken.
2836‘Drijfzand’. In Forum 2 (1933) 8 (augustus), p. 614-618.
2837Wschl. het nooit gepubliceerde ‘Herinnering aan Parijs’.
vorige | volgende in deze correspondentie
vorige | volgende in alle correspondentie