[Snipper]

Elke generatie leest zijn eigen dichters a-aesthetisch, misschien anti-aesthetisch; want met het ontbreken van den z.g.n. historischen afstand mist men de relatieve passiviteit, die de aesthetische reactie eischt.

H. Marsman in De Vrije Bladen (Februari '28)

[p. 54]



illustratie
MAURICE ROELANTS
wiens eerste roman ‘Komen en Gaan’ (Uitgave Nijgh & v. Ditmar, Rotterdam) een succes werd, heeft een nieuw verhaal geschreven: ‘De Jazzbandspeler’, dat hij voorlas in de Vlaamsche Club voor een enthousiast publiek en waarvan een fraaie editie ter perse is bij A.A.M. Stols (Brussel-Maastricht). Wij geven hier een foto van Roelants, die zelf een Jazzband gevormd heeft en deze met evenveel prestige als entrain leidt, met zijn Clubband, die reeds menige vuurproef doorstond.
Van links naar rechts: A.A.M. Stols, Reimond Herreman, Maurice Roelants, Marcelle Meyer, Karel Leroux en J. Greshoff