E. du Perron
aan
Menno ter Braak

Brussel, [7 april 1934]

Brussel, Zaterdagmorgen.

Beste Menno,

Ik schrijf je in bed, even voor de ‘boodschappenlijst’ weer begint. Je brief kwam gisteravond. Ja, kom liever in Parijs, dat is veel aardiger. We zoeken dan een geschikt hotel voor je in onze buurt (Auteuil), en je komt dan met Ant. Vind maar gauw een ‘reden’!

Nu even de punten. In de eerste plaats heel veel dank voor al de moeite die je je gegeven hebt, en het resultaat is prachtig. Natuurlijk neem ik dit met beide handen aan! Uit de 150 eerste blzn. zal ik zeker een 60 à 70 verwijderen; bovendien kan ik de ‘montage’ heel anders maken; - dat komt dus wel terecht - misschien zelfs voor Joost Mendes. (Las je dien ooit?)

Die Sammlung viel dus ook nog mee? Benieuwd het nr. te zien. Ook erg benieuwd naar Forum.

Over Uren hoor je nog. Waarom zou ik er niet iets aan meebetalen? Dat zal ons niet armer of rijker maken, en de toestand verandert daar toch geen spat door.

Bep heeft niet getelegrafeerd, omdat we uitgerekend hebben dat je mijn brief tegen hetzelfde uur ontvangen zou, en dat het dus maar verwarring gegeven had.

Je kreeg Le Compère Mathieu, half picareske roman (en als zoodanig een van de beste die Frankrijk heeft opgeleverd) half pamflet tegen de Jezuïeten. De schrijver is een curieus personage: weggeloopen jezuïet, avonturier, etc., lange tijd in Holland gevlucht. L'abbé Du Laurens. Le Compère is bij momenten zoo goed en levendig geschreven, dat men het heel lang toegeschreven heeft aan Voltaire. Pia vindt het een van de heerlijkste boeken die hij kent; ik vind het hier en daar wat lang (vooral in het pamfletgedeelte). Maar het uitgaafje was zoo aardig! Pia had het bij zijn ‘winkelboeken’ staan en gaf het me voor niets. Maar het is een zeldzaam exemplaar en als je het nog eens wegdoet (aan Mayer of zoo), dan moet je het niet doen onder de fl. 25. à fl. 30. Maar ik denk dat je het wel houden zult, om het karakter, zooniet als curiositeit.

Hart. groeten aan Ant ook en van Bep. Je

E.

We gaan morgen weer naar Parijs.

Zie ook de geactualiseerde versie van het notenapparaat van de brieven-editie Van Galen Last (1962).

 

Origineel: Letterkundig Museum, Den Haag

vorige | volgende in deze correspondentie
vorige | volgende in alle correspondentie